Celem szkolenia jest otwarcie uczestników na efektywną współpracę i kooperację w zespołach wielopokoleniowych. Uczestnicy nauczą się wypracowywać skuteczny model komunikacji, który pozwala na sprawne funkcjonowanie zróżnicowanych generacyjnie zespołów.
Ze szkolenia skorzystają:
CZĘŚĆ 1. Wprowadzenie do między<>pokoleniowości.
• Czym się w zasadzie różnimy międzypokoleniowo w firmie?
• Jakie zjawiska kształtowały i wciąż kształtują pokolenia X, Y i Z i co najważniejsze – co z tego wynika dla komunikacji i współpracy?
• Zróżnicowanie międzypokoleniowe w ujęciu aspektowym:
o Etos pracy i etyka zawodowa.
o Stesory i wyzwania istotne dla poszczególnych pokoleń.
o Work&life balance w poszczególnych pokoleniach.
• Istota i znaczenia różnic międzypokoleniowych w dzisiejszym środowisku produkcyjnym i biznesowym.
CZĘŚĆ II. Zawodowa komunikacja między<>pokoleniowa i ponadpokoleniowa.
• Wprowadzenie do komunikacji międzypokoleniowej – co się zmieniło?
• Dlaczego powinniśmy stosować elastyczność w komunikacji?
• Komunikacja werbalna.
o Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla pokoleń.
o Jak osobowość i kultura pokoleniowa wpływają na percepcję? Czytanie i widzenie w różnych pokoleniach.
o Umiejętności przydatne w komunikacji międzypokoleniowej.
o Jak informować w komunikacji międzypokoleniowej? Delegowanie zadań – jasna komunikacja.
o Warsztat: Plan komunikacji i feedbacku. FUKO. Dlaczego prosty przekaz wymaga tylu przygotowań?
• Jak odbieramy informację w różnych pokoleniach?
o Warsztat: Jasna i klarowna komunikacja. Kształty.
• Jak mówić, żeby nas słuchano?
o Warsztat: słucham Cię, ale czy Cię słyszę? Dekonstrukcja warstw komunikatu.
• Jak słuchać, żeby usłyszeć?
• Komunikacja niewerbalna.
o Odmienność gestykulacji.
o Kontakt wzrokowy.
o Akceptowalny dotyk.
• Przeszkody w komunikacji międzypokoleniowej (oraz metody ich przezwyciężania).
CZĘŚĆ III. Zarządzanie w środowisku wielopokoleniowym.
• Wiek jako jedno z kluczowych kryteriów zarządzania pracownikami.
• Wyzwania i możliwości związane z zarządzaniem zespołem zróżnicowanym pokoleniowo.
• Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania międzypokoleniowego.
• Strategie i praktyki skutecznego zarządzania młodszymi pokoleniami.
• Wykorzystanie wielopokoleniowości w zarządzaniu.
• Zasady współpracy międzypokoleniowej – wskazówki praktyczne.
o Czego poszczególne pokolenia wymagają od pracodawcy? Co się zmieniło?
o Czego oczekują poszczególne pokolenia w miejscu pracy? Rola managera i mistrza.
o Rekrutacja i onboarding.
o Silver Tsunami i inne nowe zjawiska na rynku pracy.
o Motywatory i demotywatory poszczególnych pokoleń.
o Dopasowanie instrumentów motywowania do potrzeb pracowników różnych grup pokoleniowych.
o Polityka motywacyjna a poziom zaangażowania i lojalności pracowników w przekroju generacji pokoleniowych.
o Techniki i metody zarządzania w zespole wielopokoleniowym.
o Metody współpracy i pracy w grupie każdego z pokoleń.
• Wykorzystanie przewagi jaką daje praca w wielopokoleniowym zespole. Wzajemne uczenie się.
• Do’s&dont’s współpracy międzypokoleniowej.
CZĘŚĆ IV. Podsumowanie.
• Warsztat podsumowujący szkolenie: Pokoleniowa Wieża Babel. Grupowa praca z małą architekturą.
• Wnioski końcowe.
Korzyści dla uczestników:
Korzyści dla organizacji: