Moduł 1. Rola szefa w zespole
Od czego zacząć? Kluczowe pytania kierownika zespołu, lidera zespołu projektowego, managera
- Jak przeprowadzić skuteczne Expose szefa i dlaczego warto?
- W jakich sytuacjach przeprowadzać Expose Szefa?
- Wpływ Expose szefa na autorytet w zespole.
- Czego oczekuję od mojego zespołu?
- Dokąd zmierzam jako szef zespołu?
- Jak zamierzam dotrzeć do celu?
- Jakie zasoby będą mi potrzebne?
- Jakie są atuty, a jakie słabości zespołu?
- Czego oczekują ode mnie moi zwierzchnicy?
- Kiedy uznam, że osiągnąłem zamierzony cel?
Rola i zadania kierownika
- Cele firm, cele mojego działu a cele mojego podwładnego.
- Czym w praktyce się zajmuję, a czym powinienem zajmować się na stanowisku managera.
Metody budowania autorytetu
- Czynniki budujące autorytet managera.
- Autorytet funkcji, wiedzy i osobowości.
- Co decyduje o tym, że ludzie oceniają mnie jako dobrego lub złego szefa?
- Konkretne kryteria, którymi kierują się ludzie w dokonywaniu ocen i postaw kierowniczych.
Moduł 2 Kierowanie zespołem z elementami przywództwa – doskonalenie umiejętności
Umiejętności kierowania zespołem
- Umiejętności jakie posiadam dziś i jakie chciałbym mieć w przyszłości jako szef – lider zespołu projektowego.
- „Koło umiejętności managera ”diagnoza osobistego potencjału w kierowaniu zespołem.
- Podstawowe umiejętności managera w zakresie zarządzania zespołem.
- Autodiagnoza własnego stylu kierowania, diagnoza osobistego potencjału kierowania ludźmi.
- Jak mój styl wpływa na poszczególnych pracowników oraz cały zespół?
- Styl, w którym czuję się najlepiej w sytuacjach trudnych, analiza „SWOT” osobistego stylu.
Analiza poziomu rozwoju pracownika
- Macierz kompetencji – wytyczanie kierunków rozwoju.
- Klasyfikacja stylu zarządzania na etapach rozwoju pracownika.
- Wykorzystanie stylów kierowania do zbudowania skutecznego- dojrzałego zespołu.
Moduł 3Kierowanie podwładnymi poprzez skuteczną komunikację
Psychologiczne aspekty w komunikacji z podwładnymi
- Narzędzia skutecznej komunikacji interpersonalnej.
- Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie w procesie komunikacji.
- Umiejętność aktywnego słuchania w kierowaniu zespołem.
- Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania.
- Czym jest umiejętność komunikowania się z podwładnymi.
- Psychologiczne aspekty w komunikacji.
- Czynniki wpływające na funkcjonowanie zespołu – budowanie relacji.
Zasady udzielania informacji zwrotnej
- Feedbak –Kiedy? Co? Jak? I komu?
- Metoda UF i FUKO.
- Praktyczne wykorzystanie „Kanapki Krytyki” oraz „Kanapki dialogu krytyki”.
- Asertywna komunikacja z podwładnym.
Rozmowa dyscyplinująca i jej wpływ na pracę podległych pracowników
- Co się dzieje w zespole, gdy szef krytykuje?
- Sposoby rozmowy z podwładnym, gdy nie realizuje celów.
- Reprymendy, czyli przekazywanie negatywnych informacji zwrotnych.
- Motywowanie pracownika do zmiany: postawy, zachowania.
Trudne sytuacje w kierowaniu zespołem – typowe przykłady
- Trudności w zarządzaniu zespołem składającym się z wcześniejszych kolegów.
- Trudności w kierowaniu osobami starszymi z większym doświadczeniem.
- Konflikt roli szefa i podwładnego.
- Niechęć do delegowania zadań.