Termin rekrutacji: od 1 lipca 2025 r. do 30 września 2025 r.
Studia przygotowują kadrę do realizacji zadań w nowym międzyresortowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, a w szczególności wsparcia rodziny w jej naturalnym środowisku, pracy w interdyscyplinarnym zespole WWR, w skoordynowanej międzysektorowej sieci podmiotów WWR oraz w społeczności lokalnej.
Grupą docelową są osoby posiadające wykształcenie wyższe (studia I i II stopnia lub jednolite studia magisterskie) oraz posiadające kwalifikacje w zakresie przygotowania pedagogicznego określonego w standardzie kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 z późn. zm.), wykonujące zawód psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, logopedy, fizjoterapeuty, lekarza, pielęgniarki, położnej środowiskowej lub osoby pracujące z rodzinami i dziećmi. Osoby te ukończyły również studia na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Program studiów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny został przygotowany zgodnie z założeniami nowego międzyresortowego modelu wczesnego wspomagania zgodnie z wytycznymi uzyskanymi z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Jest on skierowany głównie do osób pracujących z małymi dziećmi i ich rodzinami w placówkach edukacyjnych, terapeutycznych i opiekuńczych.
Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny wymaga od specjalistów udzielających tego wsparcia specyficznej wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych zgodnych z rekomendacjami The European Association on Early Childhood Intervention (EAECI). Przygotowanie odpowiedniej kadry do realizacji powyższych zadań wymaga zatem ujednolicenia zakresu kompetencji specjalistów WWR obecnie pracujących, powiązania różnych obszarów wiedzy przy uwzględnieniu wielorakich kontekstów i zasobów środowiska, indywidualnych predyspozycji dziecka i rodziny, wprowadzenia rekomendowanych strategii i udowodnionych metod postępowania, które muszą być dostosowane do indywidualnych możliwości, preferencji:
– każdego dziecka
– jego rodziny
– pozarodzinnego środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego.
Sekretariat
Aleksandra Kobielus
tel. 33 8546371
e-mail: aleksandra.kobielus@us.edu.pl
Centrum Studiów Podyplomowych
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Celem studiów jest przygotowanie specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny, który uzyska wiedzę, kompetencje i umiejętności w zakresie:
– promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii,
– zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe),
– współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju,
– koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem,
– realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR,
– koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowania opieki, wsparcia i dostępności,
– optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.