Termin rejestracji w systemie IRK: od 15.05.2025 r. do 28.09.2025 r.
Studia obejmują teoretyczne i praktyczne zagadnienia w zakresie funkcjonowania różnorodnych typów instytucji dziedzictwa kulturowego z wykorzystaniem nowych mediów i współczesnych technologii informatycznych, rewolucjonizujących możliwości ekspozycyjne, a także formę dokumentacji i udostępniania oraz inwentaryzowania i digitalizacji zbiorów. Są odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska pracowników instytucji dziedzictwa kulturowego, ich organizatorów, jak również rosnące wymagania odbiorców. Wśród wykładowców znaleźli się zarówno nauczyciele akademiccy Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, jak również doświadczeni praktycy, od lat związani z działalnością instytucji dziedzictwa kulturowego. Zajęcia prowadzone będą w formie wykładów, ćwiczeń, warsztatów i konwersatoriów oraz zajęć terenowych w wybranych placówkach.
Studia kierowane są do absolwentów studiów I oraz II stopnia, pracowników instytucji dziedzictwa kulturowego, muzeów, bibliotek, archiwów, instytucji edukacyjnych, szkół, agencji reklamowych, jak również dziennikarzy zajmujących się taką tematyką i innych osób zainteresowanych szeroko pojętą problematyką upowszechniania dziedzictwa kulturowego.
Kontaku:
ul. Dobra 55 pokój 0.102
00-312 Warszawa
tel. (22) 55-20-285
e-mail: r.brzoska@uw.edu.pl
Świadectwo ukończenia studiów podplomowych
Zna i rozumie różne sposoby ujmowania kultury jako zakresu przedmiotowego nauk o instytucjach dziedzictwa kulturowego, teorię i metodologię oraz terminologię z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM i wykorzystania nowych mediów, jak również ich miejsce w systemie nauk humanistycznych, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz miejscu w systemie nauk i relacjach do innych dziedzin.
Zna i rozumie zapisy prawne z zakresu prawa autorskiego, regulacji prawnych w obszarze instytucji sektora GLAM i ochrony dóbr kultury. Ma wiedzę o powiązaniach muzeologii, bibliologii, archiwistyki z dyscyplinami naukowymi obszaru działania instytucji GLAM i nowych mediów. Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury dla wybranych teorii i szkół badawczych z obszaru działania instytucji GLAM.
Posiada umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowywania i prezentacji wyników badań w sektorze GLAM, umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, potrafi posługiwać się umiejętnościami teoretycznymi, wzorcami badawczymi i pojęciami właściwymi dla instytucji GLAM i nowych mediów.
Potrafi określić składowe części kultury, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu tworzenia kolekcji w obszarze dziedzictwa kulturowego, organizacji wystaw i prezentacji z wykorzystaniem nowych mediów i języka obcego. Posiada umiejętności przygotowywania prac pisemnych oraz przygotowania scenariusza wystaw i prezentacji z wykorzystaniem różnych źródeł z obszaru działalności instytucji GLAM oraz umiejętności komunikowania się z różnymi kręgami odbiorców z użyciem specjalistycznej terminologii. Posiada umiejętności prezentowania wyników badań, formułowania wniosków i przygotowania ustnych wystąpień dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM.
Potrafi planować i koordynować działania związane z organizacją wystaw i wydarzeń kulturalnych, realizacją projektów zespołowych, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i dokształcania zawodowego.
Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
Ma poczucie odpowiedzialności za ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z dostępnych możliwości.
Przestrzega zasad etyki obowiązujących w pracy w instytucjach dziedzictwa kulturowego, działa na rzecz jego podtrzymywania, właściwie interpretuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.