Mediacja i inne metody alternatywnego rozwiązywania sporów

Terminy:

W tym momencie brak dostepnych terminów

Celem studiów jest uzupełnienie, zaktualizowanie lub uzyskanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu funkcjonowania organów administracji publicznej oraz przekazanie umiejętności i wiedzy z zakresu rozwiązywania praktycznych problemów funkcjonowania administracji. Studia te ukierunkowane są na podnoszenie wiedzy i umiejętności absolwentów umożliwiających pełnienie określonych funkcji w administracji (np. zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego – art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego). Studia te pozwalają na uzyskanie wiedzy uzupełniającej z zakresu administracji.

Usługa:
Studia podyplomowe
Poziom:
Zaawansowany

Studia skierowane są do absolwentów studiów wyższych (licencjackich i magisterskich) - wszystkich kierunków

  1. Alternatywne metody rozwiązywania sporów – geneza i współczesność
  2. Procedura mediacji
  3. Role, kompetencje i etyka mediatora
  4. Mediacja w sprawach cywilnych
  5. Mediacja w sprawach cywilnych*
  6. Mediacja w sprawach gospodarczych*
  7. Mediacja w sprawach karnych
  8. Mediacja w sprawach karnych*
  9. Mediacja w sprawach nieletnich
  10. Mediacja w sprawach nieletnich*
  11. Mediacja w sprawach rodzinnych
  12. Mediacja w sprawach rodzinnych*
  13. Psychologia rodziny
  14. Mediacje rówieśnicze
  15. Procedury polubowne w prawie pracy
  16. Mediacja w prawie pracy*
  17. Ugoda administracyjna w jurysdykcyjnym postępowaniu administracyjnym i mediacja w postępowaniu sądowo-administracyjnym
  18. Zasady spisywania ugody*
  19. Arbitraż
  20. ADR w społeczeństwie informacyjnym
  21. Negocjacje*
  22. Komunikacja międzykulturowa w mediacji
  23. Wprowadzenie do terminologii prawniczej i ADR
  24. Praktyczne aspekty współpracy negocjatora i mediatora z policją oraz prokuraturą
  25. Modele argumentacji w ADR
  26. Psychologia konfliktu
  27. Psychologia mediacji i negocjacji z elementami wpływu społecznego*
  28. Procesy grupowe*
  29. Psychologia komunikacji/komunikacja interpersonalna*
  30. Interwencja kryzysowa
  31. Cele i zasady mediacji
  • Przedmioty oznaczone gwiazdką (*) obejmują warsztaty.

Program studiów zakłada ponad 200 godzin zajęć, z czego 82 godziny warsztatów prowadzonych w grupach ćwiczeniowych. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, a prowadzone są przez wybitnych wykładowców Uniwersytetu Jagiellońskiego, prawników, psychologów, sędziów, mediatorów oraz trenerów mediacji i negocjacji.

Uczestnik otrzymuje:

Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwent posiada kwalifikacje mediatora.

Wiedza:

  • rodzaje alternatywnych metod rozwiązywania sporu
  • podstawowe pojęcia z zakresu sprawiedliwości naprawczej
  • procedurę mediacji
  • pojęcia prawne z zakresu mediacji
  • różnice w mediacji w poszczególnych procedurach
  • zasady dotyczące założenia prowadzenia działalności gospodarczej
  • pojęcia z zakresu ochrony danych osobowych uczestników mediacji
  • różnice pomiędzy mediacją sądową a pozasądową
  • psychologię rodziny
  • zasady i cele mediacji
  • prawa i obowiązki mediatora
  • prawo powszechnie obowiązujące regulujące alternatywne i polubowne metody rozwiązywania sporów
  • psychologię konfliktów
  • rodzaje procesów grupowych
  • pojęcie etyki mediatora
  • zasady prowadzenia arbitrażu
  • nurty i kierunki stosowane w nauce o mediacji

Umiejętności:

  • posługiwać się językiem prawniczym
  • rozwiązywać spory
  • prowadzić mediację
  • sporządzić protokół z przebiegu postępowania mediacyjnego
  • sporządzić sprawozdanie z przebiegu postępowania mediacyjnego
  • sporządzić ugodę
  • przeprowadzić negocjację
  • założyć działalność gospodarczą
  • prowadzić działalność gospodarczą
  • zapoznać się z aktami sprawy
  • posługiwać się narzędziami mediatora
  • korzystać z aktów prawnych, orzecznictwa i literatury
  • przeprowadzić monolog mediatora
  • wystawiać fakturę
  • złożyć dokumentację w celu wpisania się na listę mediatorów prezesa właściwego sądu okręgowego
  • rozpoznać rodzaj i etap konfliktu
  • podjąć działalność w sytuacji kryzysowej
  • rozpoznać próby manipulacji stron w trakcie mediacji
  • ustalić stanowiska stron mediacji i ich oczekiwania
  • reagować na oczekiwania sądu i innych organów prowadzących postępowanie
  • wyznaczać terminy mediacji

Kompetencje społeczne:

  • zrozumienia pozycji stron w trakcie mediacji
  • podjęcia działań mających na celu wypracowanie wspólnego stanowiska dla stron mediacji
  • prowadzenia mediacji w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi przepisami
  • podjęcia pracy w grupie
  • znalezienia satysfakcjonującego obie strony rozwiązania sytuacji konfliktowej
  • wysłuchania stron mediacji
  • wykonywania zawodu mediatora z należytą staranością i zasadami etyki
  • kontaktowania się w sposób przystępny ze stronami mediacji
  • reagować na wezwania i oczekiwania sądu
  • wyznaczać terminy mediacji