Wybrany termin:
Termin:
1 paź 2024 - 4 cze 2025
Miejsce:
Poznań
Cena:
4400,00 zł

Edytorstwo

Offer image
Wybrany termin:

Termin:

1 paź 2024 - 4 cze 2025

Miejsce:

Poznań

Czas trwania:

265 godz.

Prowadzący:

Kierownik studiów: prof. UAM dr hab. Bogdan Hojdis

Termin niedostępny

Pozostałe terminy:

W tym momencie brak dostepnych terminów

Podyplomowe Studia Edytorstwa, organizowane na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, mają charakter studiów zawodowych. Zajęcia prowadzą zarówno nauczyciele akademiccy, jak i praktycy – pracownicy poznańskich wydawnictw oraz edytorzy tekstów literackich.

Usługa:
Studia podyplomowe
Poziom:
Zaawansowany

Nasze studia stanowią ofertę podniesienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych, skierowaną do absolwentów wyższych uczelni, którzy chcieliby przygotować się do pracy na stanowiskach redaktorskich oraz operatorów Desktop Publishing w wydawnictwach i redakcjach czasopism. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas zajęć mogą również być wykorzystane w ramach własnych przedsięwzięć gospodarczych o profilu wydawniczym, usług redakcyjnych lub prepress.

Semestr I:

  1. Wstęp do edytorstwa
  2. Redagowanie techniczne książki
  3. Skład komputerowy
  4. Prawo w praktyce wydawniczej
  5. Marketing i ekonomia wydawnicza
  6. Sztuka książki
  7. Kultura języka polskiego

Semestr II:

  1. Skład komputerowy
  2. Publikacje elektroniczne
  3. Grafika komputerowa
  4. Adiustacja tekstu
  5. Elementy tekstologii
  6. Seminarium

Najwięcej uwagi poświęcamy zajęciom praktycznym (laboratoryjnym bądź warsztatowym).

Jednostka organizacyjna: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej

kontakt: mgr Tatiana Lisiak

tel. 618294694;

annatkl@amu.edu.pl

Uczestnik otrzymuje:

Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych,

Wiedza:

  • zna opracowania naukowe (w tym wzorcowe edycje krytyczne) i literaturę fachową, a także terminologię naukową i zawodową w odniesieniu do edytorstwa naukowego i praktycznego oraz historii książki, sztuki książki oraz kultury języka polskiego.
  • zna w sposób pogłębiony fakty, teorie oraz metodologie z zakresu edytorstwa, historii książki oraz sztuki książki, a także kultury języka polskiego.
  • w zakresie edytorstwa praktycznego zna w sposób pogłębiony etapy procesu produkcji publikacji dziełowych (editionprepresspress, postpress) oraz ich złożone uwarunkowania prawne, finansowe i technologiczne (informatyczne, teleinformatyczne, maszyno- i materiałoznawcze); zna też podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form związanej z edytorstwem przedsiębiorczości, a także związane z ich prowadzeniem aspekty etyczne.

Umiejętności:

  • potrafi posługiwać się terminologią naukową, redakcyjną, prawniczą, ekonomiczną (marketingową) i informatyczną oraz zastosować odpowiednią argumentację.
  • samodzielnie wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy z zakresu edytorstwa praktycznego oraz naukowego, sztuki książki i kultury języka.
  • rozpoznać i scharakteryzować poszczególne etapy opracowania, przygotowania, produkcji, dystrybucji i redystrybucji książki oraz związane z nimi czynności (w tym profesje); określić zasady organizacji pracy, przepisy prawne i finansowe – niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wydawnictwa oraz nawiązania współpracy z innymi podmiotami gospodarczymi.
  • wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy z zakresu adiustacji tekstów, stosując w tym celu znaki korektorskie i korzystając z zasad dobrego składu i łamania.
  • ustalić normatywną strukturę książki i zapanować nad każdym etapem przygotowania książki do druku od fazy projektowej poczynając, a na kontroli egzemplarza próbnego kończąc.
  • wskazać technologie wykorzystywane w procesie wydawniczym oraz określić ich walory użytkowe i wymagania związane z wdrożeniem oraz stosowaniem, a trafnie dobierając odpowiedni sprzęt i oprogramowanie przygotować własne stanowisko pracy.
  • wykonać zadania i rozwiązywać problemy z zakresu marketingu książki, polegające m.in. na kalkulacji kosztu prac i materiałów na każdym etapie procesu wydawniczego oraz sporządzeniu budżetu książki i wyznaczeniu jej ceny, a także przygotowaniu odpowiedniej strategii reklamowej.
  • wykonywać różne zadania i rozwiązywać rozmaite problemy natury prawnej w praktyce wydawniczej; umie dochodzić ochrony w przypadku naruszenia praw autorskich osobistych bądź majątkowych.
  • wykonywać zadania w zakresie tworzenia publikacji elektronicznych polegające na przygotowaniu pojedynczych ebooków i kolekcji z dokumentów źródłowych, a także dokonywaniu konwersji między formatami ebooków; a zakresie pracy zdalnej potrafi poprawnie zarządzać zasobami lokalnymi i zdalnymi.

Kompetencje społeczne:

  • może pracować w zespołach złożonych ze specjalistów z różnych dziedzin, a także zarządzać takimi zespołami; krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz samodzielnie ją uzupełnić.
  • jest przygotowany do nawiązywania współpracy z podmiotami gospodarczymi uczestniczącymi w procesie wydawniczym: rozmaitymi usługodawcami, przemysłem poligraficznym i dystrybutorami książek.
  • jest gotów do nawiązywania współpracy merytorycznej z autorami oraz innymi wydawcami przy podejmowaniu inicjatywy wydawniczej.
  • jest przygotowany do odpowiedzialnego kontaktowania się i współpracy z instytucjami dóbr kultury, organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, organizacjami branży wydawniczej oraz działającymi rozwoju na rzecz rozwoju rynku i ochrony konsumentów.