Edukacja zdrowotna (kwalifikacyjne dla nauczycieli)

Offer image

Terminy:

W tym momencie brak dostepnych terminów

Głównym celem kształcenia na poziomie studiów podyplomowych jest przygotowanie merytoryczne oraz dydaktyczne nauczycieli do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna, a także wyposażenie ich w praktyczne umiejętności w zakresie przygotowania i przeprowadzenia zajęć dydaktycznych zgodnych z treściami zawartymi w podstawie programowej tego przedmiotu. Uczestnicy studiów zdobędą kwalifikacje w zakresie nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna.

Usługa:
Studia podyplomowe
Poziom:
Zaawansowany

Studia adresowane są do czynnych zawodowo nauczycieli, chcących nabyć kwalifikacje do prowadzenia zajęć dydaktycznych z edukacji zdrowotnej w ramach nauczania nowego, kolejnego przedmiotu lub prowadzenia nowych, kolejnych zajęć dydaktycznych. Studia te są także dedykowane nauczycielom, których kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej zostały uznane przez MEN, ale chcą pogłębić i poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje dydaktyczne w zakresie realizacji przedmiotu edukacja zdrowotna.

Gruntowne przygotowanie dydaktyczne (w wymiarze 90 godzin) odpowiadające działom podstawy programowej przedmiotu i realizowane w formie warsztatów oraz ćwiczeń wyposaży słuchaczy studiów w kompetencje umożliwiające prowadzenie zajęć dydaktycznych zgodnie ze specyfiką metodyki nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna. Dodatkowo realizowana praktyka zawodowa w szkole podstawowej i ponadpodstawowej przyczyni się do prowadzenia zajęć zgodnych z nową podstawą programową i w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze lekcji, przy jednoczesnej ich weryfikacji w trakcie zajęć prowadzonych w ramach praktyk.

Program kwalifikacyjnych studiów podyplomowych jest zgodny z załącznikiem nr 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. określającego standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Wykaz treści realizowanych podczas studiów:

  • Pedagogika zdrowia
  • Wprowadzenie do promocji zdrowia
  • Medyczne uwarunkowania zdrowia fizycznego
  • Profilaktyka chorób i zaburzeń zdrowia fizycznego
  • Promocja aktywności fizycznej
  • Wprowadzenie do dietetyki
  • Racjonalne żywienie i zaburzenia odżywiania
  • Psychologia zdrowia
  • Profilaktyka zachowań ryzykownych
  • Pomoc i wsparcie w zaburzeniach dobrostanu psychicznego
  • Społeczno-kulturowe konteksty zdrowia i choroby
  • Psychologia społeczna
  • Młodzież w rodzinie i środowisku – konteksty socjologiczne
  • Rozwój człowieka w okresie dojrzewania
  • Pomoc i wsparcie psychologiczne w okresie dojrzewania
  • Zdrowie seksualne i prokreacyjne
  • Społeczno-ekologiczny model zdrowia
  • Środowiskowe i ekologiczne uwarunkowania zdrowia i choroby
  • Pedagogika mediów
  • Profilaktyka uzależnień
  • Prawne i organizacyjne aspekty systemu ochrony zdrowia
  • Dydaktyka przedmiotu edukacja zdrowotna
  • Praktyki zawodowe

Wykaz treści realizowanych w ramach dydaktyki przedmiotu edukacja zdrowotna:

  • Dydaktyka ogólna
  • Wprowadzenie do metodyki edukacji zdrowotnej
  • Metody aktywizujące w edukacji zdrowotnej
  • Metodyka edukacji żywieniowej
  • Metodyka edukacji do zwiększenia aktywności fizycznej
  • Metodyka edukacji do zdrowia seksualnego i prokreacyjnego
  • Metodyka edukacji do zdrowia psychospołecznego
  • Metodyka edukacji do bezpieczeństwa
  • Metody kształtowania higieny cyfrowej i rozwijania myślenia krytycznego

Sekretariat

Katarzyna Korner

e-mail: Katarzyna.korner@us.edu.pl

tel. 500 233 475

Centrum Studiów Podyplomowych

Uczestnik otrzymuje:

  • Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.
  • Kwalifikacyjne studia podyplomowe dla nauczycieli w zakresie edukacji zdrowotnej nadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, zgodnie z nową podstawą programową.

Pozostałe korzyści:

Absolwenci studiów uzyskają pogłębioną, poszerzoną, interdyscyplinarną wiedzę naukową oraz niezbędne kompetencje w zakresie nauczania i popularyzowania treści merytorycznych, a także pakiet umiejętności metodycznych, niezbędnych do planowania i realizowania zajęć dydaktycznych w zakresie następujących modułów: wartości i postawy; zdrowie fizyczne; aktywność fizyczna; odżywianie; zdrowie psychiczne; zdrowie społeczne; dojrzewanie; zdrowie seksualne; zdrowie środowiskowe; Internet i profilaktyka uzależnień; system ochrony zdrowia.

Uczestnicy studiów podyplomowych zostaną przygotowani w zakresie interdyscyplinarnej wiedzy naukowej, umiejętności i metodyki nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna w szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych na poziomie wymagań, które określają zapisy obowiązującej podstawy programowej przedmiotu edukacja zdrowotna. Absolwenci po ukończeniu studiów będą spełniać standardy przygotowania nauczycieli/edukatorów zdrowia do realizacji przedmiotu edukacja zdrowotna na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.