5400,00 zł
3 paź 2025 - 31 mar 2027
Kraków

Edukacja zdrowotna

Offer image
Wybrany termin:

Termin:

3 paź 2025 - 31 mar 2027

Miejsce:

Kraków

Czas trwania:

384 godz.

Cena:

5400,00 zł

Dodatkowe informacje
Kierownik studiów: Dr Bartłomiej Zyśk

Termin rejestracji elektronicznej: 2025-06-13 - 2025-09-11

Pozostałe terminy:

W tym momencie brak dostepnych innych terminów

Celem studiów podyplomowych na kierunku Edukacja zdrowotna jest przygotowanie specjalistów, którzy będą potrafili:

1. Promować zdrowie

Uczyć innych zdrowego stylu życia (dieta, aktywność fizyczna, profilaktyka chorób).

Organizować kampanie zdrowotne, warsztaty i szkolenia.

Wspierać społeczności lokalne w zakresie promocji zdrowia.

2. Edukować w zakresie profilaktyki

Przekazywać wiedzę na temat zapobiegania chorobom cywilizacyjnym (np. cukrzyca, nadciśnienie, nowotwory).

Pracować z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i seniorami w celu poprawy ich świadomości zdrowotnej.

3. Wspierać zmiany postaw i zachowań zdrowotnych

Pomagać ludziom zmieniać nawyki życiowe – np. rzucenie palenia, ograniczenie alkoholu, redukcja stresu.

Prowadzić doradztwo zdrowotne i coaching zdrowotny.

4. Współpracować z instytucjami i środowiskami

Współdziałać z placówkami edukacyjnymi, medycznymi, organizacjami pozarządowymi i samorządami.

Projektować i wdrażać programy zdrowotne w szkołach, zakładach pracy, domach kultury itp.

Usługa:
Studia podyplomowe
Poziom:
Zaawansowany

Studia skierowane są do czynnych zawodowo nauczycieli, a także do absolwentów studiów pierwszego stopnia i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, posiadających przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne.

Semestr 1

  • Zdrowie fizyczne a zasady profilaktyki zdrowotnej
  • Zasady zdrowego odżywiania
  • Wartości i postawy w relacjach międzyludzkich
  • Podstawy edukacji zdrowotnej
  • Aktywność fizyczna w zdrowiu i chorobie
  • Choroby cywilizacyjne i społeczne

Pozostałe zajęcia:

  • Praktyka pedagogiczna (zawodowa)

Semestr 2

  • Praca z uczniem o specjalnych potrzebach zdrowotnych
  • Rozwój psychoseksualny człowieka
  • Dojrzewanie – trudny czas dla nastolatka
  • Transformacja treści zdrowotnych na różnych etapach edukacji
  • Filozoficzne konteksty zabiegania o zdrowie
  • Nowoczesne metody i formy nauczania
  • Higiena żywności

Pozostałe zajęcia:

  • Praktyka pedagogiczna (zawodowa)

Semestr 3

  • Dobrostan psychiczny i emocjonalny dzieci i młodzieży
  • Instytucje służące popularyzacji wiedzy zdrowotnej
  • Zdrowie środowiskowe a zdrowie publiczne i indywidualne
  • Koncepcje i praktyki nauczania
  • Problemy życia zawodowego, rodzinnego i społecznego
  • Internet i profilaktyka uzależnień
  • Etyka w systemie ochrony zdrowia

Pozostałe zajęcia:

  • Praktyka pedagogiczna (zawodowa)

Program i plan studiów jest zgodny z obecnie obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli na studiach podyplomowych (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 roku i Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 roku).

Biuro Rekrutacji:

ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków

pokój 51, parter;

e-mail: rekrutacja.podyplomowe@uken.krakow.pl

tel. 12 662 74 80

Organizator studiów: Instytut Biologii i Nauk o Ziemi

Uczestnik otrzymuje:

Uprawnienia po ukończeniu studiów podyplomowych:

Absolwent uzyskuje kwalifikacje w zakresie prowadzenia przedmiotu Edukacja zdrowotna w ramach szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego.

Absolwenci studiów mogą pracować m.in. jako:

  • edukatorzy zdrowotni w szkołach i placówkach oświatowych,
  • koordynatorzy programów promocji zdrowia,
  • pracownicy działów zdrowia publicznego,
  • trenerzy zdrowia (health coach),
  • konsultanci ds. zdrowego stylu życia.

Wiedza:

Absolwent zna i rozumie:

  1. Jak przygotować uczniów do dorosłego życia w zdrowiu i odpowiedzialności za siebie i innych.
  2. Znaczenie profilaktyki i monitorowania zdrowia dla jego zachowania.
  3. Znaczenie aktywności fizycznej i zasady zdrowego żywienia na różnych etapach życia.
  4. Zalecenia dotyczące żywienia specjalnego oraz suplementacji.
  5. Sposoby dbania o dobrostan psychiczny i emocjonalny.
  6. Rolę edukacji seksualnej i przygotowania do życia rodzinnego i społecznego.
  7. Powiązania między zdrowiem środowiskowym, publicznym i indywidualnym.
  8. System ochrony zdrowia w Polsce, prawa pacjenta i procedury ich dochodzenia.
  9. Zasady nauczania edukacji zdrowotnej i planowania programów zdrowotnych.
  10. Zagrożenia zdrowotne współczesnego świata i podstawy promocji zdrowia.

Umiejętności:

Absolwent potrafi:

  1. Stosować zasady zdrowego żywienia i planować prozdrowotne posiłki.
  2. Ocenić wartość zdrowotną produktów i ułożyć odpowiednią dietę.
  3. Wdrażać aktywność fizyczną i korzystać z narzędzi do jej monitorowania.
  4. Przeciwdziałać zagrożeniom zdrowotnym i wspierać dobrostan psychiczny uczniów.
  5. Reagować w sytuacjach kryzysowych i udzielać pierwszej pomocy.
  6. Edukować w zakresie zdrowia seksualnego i budowania relacji.
  7. Krytycznie korzystać z informacji zdrowotnych i edukować o higienie cyfrowej.
  8. Tworzyć scenariusze i konspekty zajęć z edukacji zdrowotnej.
  9. Projektować i oceniać działania z zakresu promocji zdrowia i programy edukacyjne.
  10. Planować i prowadzić zajęcia oraz analizować działania dydaktyczne w szkole.

Kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do:

  1. Kształtowania i promowania postaw prozdrowotnych w życiu indywidualnym i społecznym.
  2. Motywowania uczniów do aktywnego trybu życia i dbania o postawę ciała.
  3. Współpracy przy projektach prozdrowotnych i działaniach zespołowych.
  4. Wspierania uczniów w budowaniu relacji i radzeniu sobie z trudnościami.
  5. Edukowania w zakresie zagrożeń cyfrowych i wspierania higieny cyfrowej.
  6. Wyrażania opinii na temat rozwoju edukacji zdrowotnej i jej wpływu społecznego.
  7. Krytycznej oceny wpływu mediów i kultury na postawy wobec seksualności.
  8. Inicjowania i angażowania się w działania promujące zdrowie.
  9. Rozwijania postaw odpowiedzialności i szacunku w kontekście zdrowia.
  10. Kształtowania świadomości społecznej dotyczącej profilaktyki i promocji zdrowia.

Pozostałe korzyści:

Celem kształcenia na studiach podyplomowych pn. „Edukacja zdrowotna” jest kształtowanie kompetencji nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie wiedzy i umiejętności niezbędnych do nauczania przedmiotu „Edukacja zdrowotna”. Uzyskanie tych kwalifikacji przez nauczycieli pozwoli w konsekwencji na ukształtowanie wiedzy i umiejętności uczniów, uczestniczących w zajęciach lekcyjnych z tego przedmiotu, w zakresie holistycznie rozumianej dbałości o zdrowie na wszystkich etapach rozwoju psychosomatycznego człowieka.

Ponadto absolwent studiów będzie posiadał rozbudowane kompetencje wychowawcze, które pozwolą poprawić jakość warsztatu pracy z dziećmi i młodzieżą w zakresie zdrowia oraz przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym.