Archi:kultura– edukator architektoniczny

Offer image

Terminy:

W tym momencie brak dostepnych terminów

Studia podyplomowe mają na celu przygotowanie specjalistów zdolnych do popularyzacji wiedzy o środowisku zbudowanym. Celem jest kształcenie edukatorów architektonicznych, którzy będą w stanie opracowywać i realizować zajęcia edukacyjne z zakresu architektury i urbanistyki oraz prowadzić mediacje związane z przekształcaniem przestrzeni miejskiej. Studia oferują również przygotowanie do działalności w instytucjach kultury, szkołach oraz w zakresie partycypacji społecznej.

Usługa:
Studia podyplomowe
Poziom:
Zaawansowany

Studia są skierowane do absolwentów studiów wyższych I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich, w tym nauczycieli, architektów, muzealników, pracowników domów kultury, liderów lokalnych/regionalnych, samorządowców oraz osób chcących zwiększyć kwalifikacje w dziedzinie edukacji architektoniczno-przestrzennej.

  • Wstęp do architektury i urbanistyki
  • Koncepcje i praktyki nauczania o powszechnej edukacji architektonicznej (PEA)
  • Podstawy pedagogiki i dydaktyki
  • Proces inwestycyjny
  • Projektowanie uniwersalne
  • Powszechna edukacja architektoniczna (PEA) w podstawie programowej
  • Baukultur i powszechna edukacja architektoniczna (PEA) w Polsce i na świecie
  • Mechanizmy partycypacji a powszechna edukacja architektoniczna (PEA)
  • Projektowanie społeczne i przestrzeń dla edukacji
  • Program działań kulturalnych z wykorzystaniem metodyki powszechnej edukacji architektonicznej (PEA)
  • Program działań partycypacyjnych z wykorzystaniem metodyki powszechnej edukacji architektonicznej (PEA)
  • Warsztaty stacjonarne i terenowe
  • Wykłady
  • Warsztaty stacjonarne i terenowe
  • E-learning
  • Praca indywidualna i grupowa
  • Projekty
  • Seminaria

Koordynator studiów na Politechnice Krakowskiej

Dr inż. arch. Elżbieta Kusińska

e-mail: ekusinska@pk.edu.pl

tel. 12 628 24 33 

Studia prowadzone na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej, pod egidą Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki i przy współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej

Uczestnik otrzymuje:

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydawane przez Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej oraz certyfikat ukończenia studiów firmowany przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Politechnikę Krakowską oraz Politechnikę Gdańską.

Wiedza:

  • Objaśnia pojęcia „Baukultur” oraz „powszechnej edukacji architektonicznej (PEA)” oraz ich interdyscyplinarny charakter.
  • Rozpoznaje i opisuje główne kierunki w rozwoju architektury i urbanistyki oraz ich powiązania z innymi dziedzinami.
  • Odpowiednio dobiera i objaśnia pojęcia związane z kształtowaniem przestrzeni i ładem przestrzennym.
  • Charakteryzuje rozwój idei powszechnej edukacji architektonicznej w kontekście międzynarodowym i krajowym.
  • Opisuje podstawowe etapy procesu inwestycyjnego oraz procesy planistyczne.
  • Charakteryzuje koncepcję i metody projektowania społecznego oraz kształtowania przestrzeni dostępnych.
  • Opisuje ideę kompetencji XXI wieku w edukacji w odniesieniu do metodyki PEA.
  • Rozumie związki między cechami przestrzeni a jakością życia.
  • Charakteryzuje uwarunkowania społeczno-kulturowe i środowiskowe gospodarowania przestrzenią.
  • Opisuje możliwości wykorzystania metodyki PEA w różnych instytucjach edukacyjnych i kulturalnych.

Umiejętności:

  • Potrafi samodzielnie opracować i zrealizować autorski program nauczania.
  • Odpowiednio dobiera narzędzia i metody prowadzenia zajęć dla różnych grup odbiorców.
  • Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu architektury i urbanistyki.
  • Potrafi osadzić treści zajęć w podstawie programowej wybranych przedmiotów.
  • Potrafi powiązać treści podstawy programowej z edukacją architektoniczną.
  • Współpracuje w zespole interdyscyplinarnym i prowadzi mediacje.
  • Angażuje grupę społeczną w działania na rzecz przekształcania przestrzeni.
  • Posiada umiejętność czytania i analizy map oraz dokumentacji planistycznej.
  • Stosuje specjalistyczną terminologię w zależności od grupy odbiorców.
  • Potrafi prowadzić debatę i realizować zajęcia z wysoką kulturą języka.

Kompetencje społeczne:

  • Potrafi wziąć aktywny udział w debatach i mediacjach dotyczących edukacji architektonicznej.
  • Realizuje zadania w pracy indywidualnej i zespołowej, pełniąc różne role.
  • Kieruje się zasadami etyki i popularyzacji zagadnień związanych z rozwojem zrównoważonym.
  • Prowadzi działania edukacyjne w sposób inkluzywny, przeciwdziałając wykluczeniu.
  • Ma świadomość konieczności stałego pogłębiania wiedzy i umiejętności dydaktycznych.
  • Rozumie znaczenie kształtowania harmonijnej relacji między zabudową a środowiskiem przyrodniczym.
  • Potrafi prowadzić działania z uwzględnieniem różnych aktorów i ich potrzeb.
  • Współpracuje efektywnie w zespole oraz w roli lidera.
  • Działa zgodnie z zasadami etyki i poszanowania dziedzictwa kulturowego.
  • Angażuje się w procesy partycypacyjne oraz mediacyjne.