Stosowanie przepisów RODO w archiwach zakładowych i składnicach akt

Terminy:

W tym momencie brak dostepnych terminów

Szkolenie ma na celu przekazanie Uczestnikom wiedzy i narzędzi niezbędnych do zarządzania zgodnego z prawemi ochrony danych osobowych przechowywanych w archiwach. Przedmiotem szkolenia jest przede wszystkim omówienie regulacji prawnych dotyczących ochrony danych osobowych, z naciskiem na RODO, oraz ich praktyczne zastosowanie w kontekście archiwizacji dokumentów. 

Uczestnicy nauczą się, jak prawidłowo postępować z dokumentacją zawierającą dane osobowe, od jej przyjmowania, przez przechowywanie, aż po udostępnianie lub brakowanie, zawsze z zachowaniem wymogów prawnych.

Podczas szkolenia omówione zostaną także obowiązki archiwów zakładowych i składnic akt wynikające z RODO, w tym sposoby zabezpieczania danych osobowych, ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, oraz metody anonimizacji i pseudonimizacji danych przy ich udostępnianiu. 

Usługa:
Szkolenie/Kurs
Poziom:
Zaawansowany

Szkolenie skierowane jest głównie do: 

  • pracowników archiwów zakładowych,
  • pracowników składnic akt,
  • wszystkich osób odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych w dokumentacji przechowywanej w archiwach.

Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w Podmiocie

  • Przepisy archiwalne
  • Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
  • Rozporządzenia wykonawcze do ustawy
  • Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych
  • krajowe (UODO)
  • unijne (RODO)

Ochrona danych osobowych zawartych w dokumentacji

  • Dokumentacja dot. przetwarzania danych osobowych
  • Zbiory danych osobowych i upoważnienia do ich przetwarzania
  • Ograniczenia praw osób których dane dotyczą w związku z gromadzeniem akt w archiwach zakładowych/ składnicach akt

Nowe obowiązki archiwów zakładowych i składnic akt w zakresie ochrony danych osobowych

  • Obowiązek przyjmowania, rejestrowania i przechowywania sprostowań i uzupełnień
  • Prawa osób wynikające z RODO, a ograniczenia ich stosowania w archiwum zakładowym/ składnicy akt:
  • Ograniczenie prawa do bycia zapomnianym
  • Ograniczenie prawa do sprostowania
  • Ograniczenie prawa dostępu do danych
  • Obowiązek nie ingerowania w materiały archiwalne
  • Zapewnienie dostępu do danych w celach naukowych i archiwalnych

Funkcjonowanie archiwum zakładowego a ochrona danych osobowych

  • Organizacja, lokal i zadania archiwum zakładowego
  • Uprawnienia archiwisty w zakresie dostępu do danych osobowych
  • Przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji zgromadzonej w archiwum zakładowym oraz prowadzenie jej ewidencji
  • Bezpieczeństwo danych osobowych w archiwum
  • Stosowanie pseudonimizacji i anonimizacji:
  •  w sytuacji udostępniania akt
  • w sytuacji wypożyczania akt poza instytucję
  • Zawieranie umów pomiędzy instytucją a użytkownikiem zakazujących dalszego przetwarzania danych przez osobę korzystającą z dokumentów
  • Prowadzenie rejestru sprostowań i uzupełnień oraz zgłoszonych praw osób, których dane dotyczą
  • Prowadzenie rejestru zawartych umów
  • Obowiązek usunięcia danych osobowych po ustaniu celu przetwarzania a archiwizacja
  • Prawo do „bycia zapomnianym” a przetwarzanie danych dla celów archiwalnych
  • Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym
  • Kwalifikacja archiwalna dokumentacji a obowiązek usuwania danych osobowych
  • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (papierowej i elektronicznej) po upływie obowiązujących okresów jej przechowywania w kontekście przepisów RODO
  • Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych

Dyskusja

  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
  • Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
  • Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;

Możliwość skorzystania z dofinansowania (KFS, BUR)

Telefon" +48 510 810 990

Email: bok@pelniwiedzy.pl

Uczestnik otrzymuje:

  • Certyfikat- Wersja elektroniczna
  • Materiały szkoleniowe
  • Oprawiony Certyfikat + 99.00 zł

Pozostałe korzyści:

Podczas szkolenia uczestnicy:

  1. Zdobędą kompleksową wiedzę na temat obowiązujących przepisów archiwalnych oraz przepisów o ochronie danych osobowych, w tym RODO i krajowych regulacji UODO
  2. Nauczą się prawidłowych metod zarządzania i przechowywania dokumentacji zawierającej dane osobowe w archiwum zakładowym/składnicy akt.
  3. Zdobędą umiejętności z zakresu ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji archiwalnej, w tym stosowania ograniczeń wynikających z RODO.
  4. Poznają praktyczne aspekty funkcjonowania archiwum zakładowego w kontekście ochrony danych osobowych, w tym pseudonimizacji, anonimizacji, udostępniania i brakowania dokumentacji.
  5. Nauczą się, jak realizować obowiązki wynikające z RODO, w tym przyjmowanie, rejestrowanie sprostowań, uzupełnień oraz zgłoszonych praw osób, których dane dotyczą.
  6. Zdobędą wiedzę, jak prawidłowo stosować przepisy RODO w kontekście archiwizacji dokumentów, w tym w kwestiach udostępniania dokumentów, przekazywania materiałów archiwalnych i zarządzania ewidencją.