1720,77 zł
2 - 4 lut 2026
Online

Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopnia (z egzaminem)

Wybrany termin:

Termin:

2 - 4 lut 2026

Miejsce:

Online

Czas trwania:

24 godz.

Prowadzący:

Anna Opara-Rak

Cena:
netto:

1720,77 zł
1399,00 zł

Dodatkowe informacje

Szkolenie w godz. 9-15

Nasz kurs przygotuje Cię do profesjonalnego prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt. W ciągu trzech dni zdobędziesz praktyczne umiejętności, takie jak zarządzanie dokumentacją zgodnie z przepisami, prawidłowe prowadzenie ewidencji oraz przygotowywanie dokumentów do przekazania do archiwum państwowego, zasady ochrony danych osobowych w archiwum zakładowym oraz procedury brakowania dokumentacji. 

Kurs umożliwia zdobycie kompetencji niezbędnych do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego, referenta kancelaryjnego, koordynatora czynności kancelaryjnych czy infobrokera.

Usługa:
Szkolenie/Kurs
Poziom:
Średni

Adresaci kursu kancelaryjnego:

  • przedstawiciele podmiotów publicznych i prywatnych;
  • obecni i przyszli archiwiści zakładowi;
  • referenci spraw;
  • osoby oddelegowane do uporządkowania zasobu archiwum zakładowego/składnicy akt;
  • osoby, które przejęły prowadzenie archiwum/składnicy po innym pracowniku;
  • kierownicy podmiotów chcący uporządkować zgromadzoną i narastającą dokumentację;
  • pracownicy firm prywatnych, zajmujących się archiwizacją dokumentów;
  • wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia, chcące podnieść kwalifikacje lub planujące przebranżowienie się.

Dzień 1:

Wprowadzenie do problematyki.

  • Źródła wiedzy na temat metodologii archiwalnej
  • Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
  • Różnice pomiędzy prowadzeniem archiwum zakładowego i składnicy akt
  • Współpraca z nadzorem archiwalnym
  • Określanie kategorii archiwalnej dokumentacji i jej przynależności do klasy.

Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. 

  • Podstawowe systemy kancelaryjne
  • Schemat obiegu dokumentacji w zakładzie pracy
  • Omówienie normatywów kancelaryjno-archiwalnych
  • Procedura wprowadzania i zmiany normatywów kancelaryjno-archiwalnych
  • Podział kompetencji pracowników
  • System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie – omówienie głównych różnic
  • Teczki spraw i teczki akt niestanowiących akt spraw
  • Przygotowanie teczki do przekazania do archiwum zakładowego.

Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacji.

RODO- Ochrona danych osobowych w archiwum zakładowym.

  • Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych – wprowadzenie do problematyki
  • Postawa prawna przetwarzania danych osobowych w archiwum zakładowym
  • Najważniejsze akty prawne dotyczące ochrony danych osobowych obowiązujące archiwistę
  • Wprowadzenie teoretyczne do problematyki
  • Zasady przetwarzania danych osobowych przez osoby zatrudnione w zakładzie pracy
  • Współpraca archiwisty z podmiotami zewnętrznymi
  • Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji a ochrona danych osobowych
  • Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie danych osobowych przechowywanych w archiwum zakładowym

Dzień 2:

Profesjonalne archiwum zakładowe.

  • Zasób archiwum zakładowego
  • Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
  • Wyposażenie archiwum zakładowego
  • Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
  • Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
  • Bezpieczny archiwista.

Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym.

  • Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
  • Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
  • Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
  • Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
  • Procedura skontrum
  • Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
  • Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
  • Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
  • Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.

Praktyczna analiza wszystkich etapów porządkowania dokumentacji.

  • Studia wstępne
  • Rozpoznanie przynależności zespołowej
  • Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
  • Klasyfikacja i kwalifikacja akt
  • Archiwizowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
  • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
  • Opisywanie teczek
  • Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
  • Opracowanie rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.

Dzień 3:

Praktyczna analiza najważniejszych procedur postępowania z dokumentacją w archiwum zakładowym.

  • Typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania. Przygotowanie spisów dokumentacji przeznaczonej do brakowania i wniosku o wyrażenie zgody na brakowanie
  • Typowanie materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego, przygotowywanie stosownej dokumentacji
  • Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji znajdującej się w zasobie archiwum zakładowego
  • Przygotowywanie protokołu zaginięcia, uszkodzenia lub sporządzenia braków wypożyczonej dokumentacji
  • Przygotowywanie protokołu wycofania jednostki aktowej z ewidencji archiwum zakładowego
  • Przeprowadzenie skontrum dokumentacji zgromadzonej w zasobie archiwum
  • Przygotowanie sprawozdania z działalności archiwum zakładowego.

Egzamin

  • Wykłady teoretyczne.
  • Praktyczne omawianie przypadków.
  • Konsultacje indywidualne.

Telefon: +48 510 810 990

Email: bok@pelniwiedzy.pl

Możliwe finansowanie szkolenia z:

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):

O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie. 

Baza Usług Rozwojowych (BUR):

Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje. 

Uczestnik otrzymuje:

Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.

Wiedza:

  • Znajomość przepisów prawnych dotyczących zarządzania dokumentacją.
  • Zrozumienie funkcji i struktury systemu EZD.
  • Świadomość etapów wdrażania systemu EZD.
  • Wiedza o zasadach przechowywania i brakowania dokumentów.
  • Znajomość zasad archiwizacji w systemie EZD.

Umiejętności:

  • Rejestracja i dekretacja dokumentów w systemie EZD.
  • Obsługa korespondencji wychodzącej.
  • Prowadzenie składów chronologicznych i informatycznych.
  • Zakładanie i prowadzenie teczek rzeczowych.
  • Tworzenie dokumentów wewnętrznych i archiwizacja.

Kompetencje społeczne:

  • Efektywna współpraca z innymi pracownikami w kontekście systemu EZD.
  • Odpowiedzialność za poprawne wdrażanie i stosowanie systemu EZD.
  • Rozwój profesjonalnego podejścia do zarządzania dokumentacją.
  • Dbałość o jakość dokumentacji i zgodność z przepisami prawa.
  • Umiejętność komunikowania potrzeb i problemów związanych z systemem EZD.

Pozostałe korzyści:

  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym
  • Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco
  • Komplet materiałów szkoleniowych w cenie

Inni oglądali również

Szkolenia i Kursy które mogą Cię zainteresować

Ta informacja nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.) oraz ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 ze zm.).