Centralny Rejestr Umów (CRU) w jednostkach sektora finansów publicznych

Terminy:

W tym momencie brak dostepnych terminów

Centralny Rejestr Umów (CRU) to nowe narzędzie służące zapewnieniu większej przejrzystości i jawności gospodarowania środkami publicznymi przez jednostki sektora finansów publicznych. Obowiązek rejestracji umów zawieranych przez instytucje publiczne wiąże się z nowelizacją przepisów ustawy o finansach publicznych i wprowadza istotne zmiany w pracy administracji. Wdrożenie CRU oznacza konieczność przystosowania wewnętrznych procedur, wyznaczenia odpowiedzialnych osób i dostosowania sposobu obiegu dokumentów. 

Nasze szkolenie pomoże Ci dobrze przygotować się do nowych wymogów i zrozumieć wszystkie kluczowe aspekty systemu.

Usługa:
Szkolenie/Kurs
Poziom:
Zaawansowany
Kategorie:

Zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane działaniem Centralnego Rejestru Umów - systemu teleinformatycznego wprowadzonego w celu zapewnienia przejrzystości i jawności gospodarowania środkami publicznymi przez jednostki sektora finansów publicznych (JSFP).

Obowiązek rejestrowania umów to nowy element w systemie kontroli publicznej, który znacząco wpłynie na sposób funkcjonowania administracji publicznej.

Od kiedy obowiązuje Centralny Rejestr Umów?

  • Od 1 stycznia 2026 r. – obowiązek dla jednostek rządowych.
  • Od 1 lipca 2026 r. – obowiązek dla jednostek samorządu terytorialnego.
  • Od 1 stycznia 2027 r. – obowiązek dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
  1. Podstawy prawne obowiązku prowadzenia rejestru umów, zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych oraz uzasadnienie dla wprowadzenia nowej regulacji prawnej.
  2. Terminy wejścia w życie obowiązku prowadzenia Centralnego Rejestru Umów, zróżnicowanie podmiotowe w stosowaniu przepisów ustawy (1 stycznia 2026 r., 1 lipca 2026 r., 1 stycznia 2027 r.), a także zmiany w katalogu wyłączeń podmiotowych.
  3. Definicja rejestru umów, dopuszczalna forma jego prowadzenia, zagadnienie wzoru Rejestru – czy zostanie określony urzędowy wzór oraz czy należy spodziewać się aktu wykonawczego w formie rozporządzenia.
  4. Jak skutecznie wdrożyć proces wprowadzania danych do Centralnego Rejestru Umów w jednostce organizacyjnej (m.in. wymagania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji, analiza ryzyka, opracowanie regulacji wewnętrznych, wyznaczenie odpowiedzialnych stanowisk, zasady odpowiedzialności, Rejestr a dostęp do informacji publicznej).
  5. Umowa jako informacja publiczna – które umowy mogą podlegać ujawnieniu (główne kryterium rejestrowania: dostępność umowy w ramach procedury dostępu do informacji publicznej).
  6. Wartość umowy jako podstawa do wpisania jej do Rejestru – progowe kwoty wynikające z przepisów prawa.
  7. Zakres informacji o umowach jednostek sektora finansów publicznych podlegających wpisowi do Rejestru, zasady dotyczące umów spełniających kryterium wartościowe, ale zawartych przed datą wejścia w życie obowiązku rejestracji, oraz zmiany w katalogu wyłączeń przedmiotowych.
  8. Czy umowy zawarte przed obowiązywaniem przepisów o rejestrze muszą zostać ujawnione w Centralnym Rejestrze Umów?
  9. Czy dokumenty takie jak faktura lub rachunek również uznawane są za umowy?
  10. Czy aneks do umowy podlega obowiązkowi wpisu do Rejestru?
  11. Czy porozumienia i inne formy kontraktów również powinny być rejestrowane?
  12. Od kiedy obowiązuje obowiązek wpisywania umów do Rejestru – zagadnienie tzw. przesłanki temporalności.
  13. Rodzaje umów publikowanych w Rejestrze – analiza przypadków, próg wartościowy, forma zawarcia, zmiany treści umowy, uzupełnienia – oraz terminy ujawnienia informacji w Rejestrze.
  14. Dostęp do informacji zamieszczonych w Rejestrze – status danych publicznych i wyłączenie z obowiązku udostępniania informacji publicznej w trybie wnioskowym (UDDIP).
  15. Wyłączenia i ograniczenia dotyczące rejestracji umów w CRU – art. 12 ust. 1 PZP i art. 5 ust. 1, 2, 2a UDDIP (m.in. prawo do prywatności, dostępność danych publicznych, ochrona danych osobowych, tajemnica przedsiębiorcy, wyjątki, osoby pełniące funkcje publiczne).
  16. Osoba odpowiedzialna w jednostce sektora finansów publicznych za prowadzenie Rejestru – projektowane zmiany w zakresie odpowiedzialności.
  17. Sankcje za brak zamieszczenia informacji w rejestrze umów lub za podanie w nim danych niezgodnych z rzeczywistością – planowane zmiany w przepisach.

Telefon:

+48 510 810 990

Email:

biuro@pelniwiedzy.pl

Uczestnik otrzymuje:

  • Certyfikat- Wersja elektroniczna
  • Udział w wydarzeniu na żywo
  • Materiały szkoleniowe
  • Oprawiony Certyfikat (99.00 zł)

Pozostałe korzyści:

Biorąc udział w naszym szkoleniu:

  1. Poznasz aktualne podstawy prawne dotyczące obowiązku prowadzenia Centralnego Rejestru Umów (CRU).
  2. Zdobędziesz praktyczną wiedzę, jak przygotować jednostkę do wdrożenia Centralnego Rejestru Umów.
  3. Nauczysz się, które umowy i dokumenty podlegają rejestracji w CWU, a które są z niej wyłączone.
  4. Dowiesz się, jak prawidłowo organizować proces wprowadzania danych do CRU z uwzględnieniem ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji.
  5. Zrozumiesz, jakie obowiązki spoczywają na Twojej jednostce i jakie mogą być konsekwencje za brak realizacji tych obowiązków.
  6. Otrzymasz wskazówki, jak przygotować dokumentację wewnętrzną i wyznaczyć osoby odpowiedzialne za obsługę rejestru.

Ta informacja nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.) oraz ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 ze zm.).