Celem podstawowym studiów jest wyposażenie Uczestników w wiedzę umożliwiającą przygotowanie przedsiębiorstw do spełniania kryteriów ESG, a szerzej – zapewnienie konkurencyjności polskiej gospodarki w obliczu transformacji Unii Europejskiej w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Studia podyplomowe "Wsparcie logistyczne działalności gospodarczej" są przeznaczone dla osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę i zdobyć praktyczne umiejętności z zakresu logistyki w różnych rodzajach działalności gospodarczej, takich jak produkcja, handel czy usługi. Są one szczególnie polecane dla:
Program studiów składa się z 5 bloków ułożonych w logice „od ogółu do szczegółu”. Wychodzimy od najszerszej kwestii, czyli tego skąd się wzięła koncepcja ESG, przez pokazanie znaczenia każdej z liter akronimu w organizacji, po konkretne miary i wskaźniki.
1. Miejsce ESG w legislacji Unii Europejskiej - Celem tego modułu jest przedstawienie procesu legislacyjnego Unii Europejskiej, założeń Zielonego Ładu, Taksonomii UE, Pakietu Fit for 55 po to, by finalnie przejść do tego, jak w całym tym systemie klasyfikuje się Dyrektywa CSRD będąca podstawą ESG. Ma to Państwu dać wiedzę o tym, gdzie szukać dodatkowych informacji i regulacji w Państwa działalności.
2. E, S i G – charakterystyka kryteriów - W tym miejscu omówione zostaną wszystkie kryteria zgodnie z zakresem postulowanym w ESRS. Uwzględniona zostanie tematyka środowiskowa (ze szczególnym naciskiem na ślad węglowy, a także zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia, bioróżnorodność i gospodarkę o obiegu zamkniętym), społeczna (w tym kwestie związane z pracownikami własnymi, jak i w łańcuchu wartości, wpływem na otoczenie, konsumentami i użytkownikami) oraz ładu korporacyjnego. Na tym etapie kształcenia naszym celem jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, dlaczego poszczególne aspekty są istotne i w jaki sposób je rozumieć. Jest to też miejsce, w którym w ramach kategorii E pojawi się nasz Partner - Wydział Chemii, dzięki czemu będą Państwo mogli skorzystać nie tylko ze specjalistycznej wiedzy naszych Koleżanek, ale także z infrastruktury laboratoryjnej (stąd postulat spotkania stacjonarnego).
3. Miejsce ESG w organizacji - na tym etapie skupimy się na tym, jak kwestie ESG powinny być rozpoznawane w kontekście ryzyka organizacyjnego, jak mapować poszczególne procesy z uwzględnieniem kryteriów ESG, jak je wkomponować w kulturę organizacyjną i jak komunikować zmiany pracownikom i kontrahentom. Jest to etap, który poprzedza "twardą" pracę nad raportem niefinansowym. Istotne dla nas jest to, żeby Słuchacz/Słuchaczka studiów miał koncepcję tego, jak kwestie ESG mogą być realizowane w ramach organizacji.
4. ESG jako raportowanie niefinansowe - na tym etapie połączona zostanie cała przekazana Państwu wiedza i rozpocznie się praca nad efektem końcowym, który z organizacyjnego punktu widzenia jest najbardziej istotny. Będą Państwo rozmawiać o zasadach tworzenia raportu, wskaźnikach. Nad procesem przygotowania raportu niefinansowego czuwać będzie nasz Partner, Moore Polska, jeden z wiodących audytorów na naszym rynku. Co istotne, audytorzy dokonywać będą weryfikacji raportów ESG.
5. Kryteria ESG a finansowanie działalności - Kończąc chcemy Państwa wyposażyć w wiedzę o tym, że ESG istotne jest nie tylko wewnątrz organizacji, ale także w przypadku pozyskiwania kapitału. Zarówno od naszych pracowników, jak i współpracującego z nami Banku, dowiedzą się Państwo więcej o zielonym finansowaniu, SLL, SLB.
Sekretariat:
Katarzyna Klimek
e-mail: katarzyna.klimek@ug.edu.pl
tel.: +48 58 523 13 45
Wydział Ekonomiczny
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Absolwent studiów podyplomowych Menedżer ESG będzie dysponował usystematyzowaną wiedzą z zakresu raportowania niefinansowego – rozpoczynając od uwarunkowań w skali makro, przez charakterystykę kryteriów ESG oraz ich rolę i funkcje w organizacji, po samodzielne stworzenie raportu niefinansowego. Dodatkowo Absolwent będzie umiał zidentyfikować rolę zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa określonego kryteriami ESG w pozyskiwaniu kapitału zewnętrznego.