Wybrany termin:
Termin:
26 paź 2024 - 1 mar 2026
Miejsce:
Kraków
Cena:
4500,00 zł

Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego

Offer image
Offer image
Wybrany termin:

Termin:

26 paź 2024 - 1 mar 2026

Miejsce:

Kraków

Czas trwania:

300 godz.

Prowadzący:

Dr Wanda Matras-Mastalerz (Kierownik studiów)

Dodatkowe informacje1. Ścieżka nauczycielska (3 semestry; 376 godzin w tym 90 godzin praktyk) 2. Ścieżka lektorska (2 semestry; 286 godzin w tym 30 godzin praktyk)
Termin niedostępny

Pozostałe terminy:

W tym momencie brak dostepnych terminów

Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do nauczania języka polskiego w środowisku wielokulturowym poprzez:

  • Budowanie wiedzy glottodydaktycznej i polonistycznej
  • Usprawnianie umiejętności komunikacyjnych
  • Kształcenie umiejętności praktycznych
Usługa:
Studia podyplomowe
Poziom:
Zaawansowany
  • Osoby z dyplomem studiów I lub II stopnia, w tym również z innych obszarów wiedzy (wymagana jest znajomość języka polskiego na poziomie C1 dla cudzoziemców)
  • Nauczyciele poloniści (do wyboru ścieżka lektorska lub nauczycielska)
  • Praktyczna gramatyka języka polskiego z elementami gramatyki porównawczej 1
  • Kultura języka polskiego
  • Podstawy fonetyki
  • Pragmalingwistyka
  • Dwujęzyczność, wielojęzyczność, różnojęzyczność
  • Wprowadzenie do glottodydaktyki polonistycznej
  • Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 1
  • Metodyka nauczania dzieci języka polskiego jako odziedziczonego
  • Projektowanie zajęć z języka polskiego jako obcego - warsztaty metodyczne
  • Metody usprawniania artykulacji z elementami treningu słuchowego
  • Komunikacja międzykulturowa
  • Psychologiczne aspekty migracji
  • Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 2
  • Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego - ewaluacja
  • Metodyka nauczania dzieci języka polskiego jako obcego i drugiego 1
  • Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania w nauce języka polskiego jako obcego i drugiego
  • Zdalne nauczanie języka polskiego jako obcego
  • Kształcenie kulturowo-literackie w nauczaniu języka polskiego jako obcego
  • Trudności w nauce języka obcego/drugiego/odziedziczonego
  • Warsztaty kreatywnego planowania zajęć i materiałów dydaktycznych
  • Metodyka nauczania dzieci języka polskiego jako obcego i drugiego 2
  • Praca z tekstem z podręcznika szkolnego
  • Sztuka czytania i redagowania
  • Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym (ClickMeeting, Microsoft Teams) i asynchronicznym (Moodle)
  • Zajęcia praktyczne w formie stacjonarnej
  • Indywidualne konsultacje

Biuro Rekrutacji:

  • E-mail: rekrutacja.podyplomowe@uken.krakow.pl
  • Telefon: 12 662 74 80

Organizator studiów: Instytut Filologii Polskiej

Uczestnik otrzymuje:

  • Ścieżka nauczycielska: kwalifikacje do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w szkołach na różnych etapach
  • Ścieżka lektorska: przygotowanie do nauczania języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego, głównie na kursach dla cudzoziemców

Wiedza:

  • Ma uporządkowaną wiedzę o specyfice nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego
  • Zna terminologię i metodologię z zakresu glottodydaktyki i metodyki nauczania
  • Posiada wiedzę dotyczącą pomiaru wyników kształcenia języka polskiego jako obcego
  • Zna współczesne podręczniki i materiały dydaktyczne oraz literaturę z zakresu nauczania języka polskiego
  • Posiada pogłębioną wiedzę o systemie gramatycznym polszczyzny
  • Ma wiedzę o instytucjach kultury polskiej i współczesnym życiu kulturalnym
  • Zna literaturę i kulturę polską, w tym kanon lektur na poszczególnych poziomach nauczania
  • Rozumie trudności w nabywaniu języka obcego i strategie wspierania procesu nauczania
  • Zna rolę języka pisanego w podnoszeniu kompetencji językowej
  • Ma wiedzę o normach i poprawności językowej

Umiejętności:

  • Potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować materiały dydaktyczne oraz stosować je w praktyce
  • Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności
  • Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin i stosować ją w praktyce pedagogicznej
  • Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury i wykorzystać je w dydaktyce
  • Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania swoich wyborów metodycznych
  • Potrafi efektywnie komunikować się przy użyciu różnych technik i kanałów komunikacyjnych
  • Umie korzystać z różnych strategii wspomagających proces nauczania w trudnych sytuacjach
  • Potrafi planować pracę nad tekstem oraz wspierać proces redagowania tekstów

Kompetencje społeczne:

  • Potrafi pracować w grupie, pełniąc różne role, w tym rolę nauczyciela
  • Potrafi kierować zespołem, biorąc odpowiedzialność za efekty jego pracy
  • Umie określić priorytety dla realizacji określonego celu
  • Respektuje normy etyki zawodowej

Pozostałe korzyści:

Uprawnienia po ukończeniu studiów podyplomowych:

Ścieżka nauczycielska – kwalifikacje do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w szkole na I, II, III i IV etapie lub odrębnie na każdym etapie nauczania (zależnie od wstępnych kwalifikacji uczestników studiów); absolwenci/absolwentki studiów podyplomowych mogą pracować jako lektorzy języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego, mogą uczyć cudzoziemców (w tym migrantów) dorosłych i dzieci.

Ścieżka lektorska – absolwent/absolwentka jest przygotowany/a do nauczania języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego. Może pracować jako lektor tylko na kursach dla cudzoziemców (w tym migrantów) dorosłych i dzieci. Ścieżka lektorska dwusemestralna nie daje kwalifikacji nauczycielskich.