7920,00 zł
3 paź 2025 - 8 cze 2027
Toruń

Logopedia

Wybrany termin:

Termin:

3 paź 2025 - 8 cze 2027

Miejsce:

Toruń

Czas trwania:

629 godz.

Cena:

7920,00 zł

Dodatkowe informacje
Kierownik Studiów: prof. dr hab. Joanna Kulwicka-Kamińska

Termin składania dokumentów: 2 września do 30 września 2025 r.

Pozostałe terminy:

W tym momencie brak dostepnych innych terminów

Studia podyplomowe w zakresie logopedii kształcą w zakresie logopedii ogólnej. Oferują słuchaczom program obejmujący 609 godzin zajęć, w tym 509 godzin zajęć dydaktycznych, realizowanych w formie wykładów, seminariów i ćwiczeń, oraz 100 godzin praktyk, odbywających się m.in. w gabinecie logopedycznym, funkcjonującym na Wydziale Humanistycznym UMK. Zjazdy mają miejsce co dwa tygodnie. Zajęcia podzielone są na cztery bloki tematyczne: logopedyczny, medyczny, psychologiczno-pedagogiczny i językoznawczy. Celem studiów jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu logopedy w placówkach oświatowych (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych) i ochrony zdrowia.

Usługa:
Studia podyplomowe
Poziom:
Zaawansowany

Absolwenci studiów wyższych (zarówno magisterskich, jak też licencjackich). Preferowane są kierunki z obszaru nauk humanistycznych, obszaru nauk społecznych, obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu.

Warunki kwalifikacji:

absolwenci studiów wyższych przyjmowani są na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej, w trakcie której oceniane są:

  • budowa i sprawność narządów artykulacyjnych,
  • słuch mowny i pamięć słuchowa,
  • fonacja i oddychanie – tempo i płynność mówienia w mowie głośnej, w szepcie, podczas czytania,
  • artykulacja głosek w izolacji, w sylabach, w wyrazach, w zdaniach, w opowiadaniu, w mowie spontanicznej,
  • poprawność językowa (formy gramatyczne, umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi, słownictwo).

I semestr

  • Psychologia rozwojowa i kliniczna dziecka. Zaburzenia procesów emocjonalnych i zaburzenia rozwoju psychoruchowego
  • Foniatria. Anatomia i patologia narządu mowy
  • Ortodoncja
  • Podstawy komunikacji językowej
  • Fonetyka języka polskiego
  • Podstawy morfoskładni języka polskiego
  • Dialekty języka polskiego
  • Rozwój sprawności językowych dziecka
  • Wstęp do logopedii

II semestr

  • Fonetyka języka polskiego
  • Metodyka i warsztat logopedy
  • Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci od „0”
  • Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna
  • Dyslalia obwodowa
  • Audiologia
  • Surdologopedia
  • Praktyki logopedyczne

III semestr

  • Balbutologopedia
  • Oligofrenologopedia
  • Neurologopedia
  • Neuropsychologia
  • Psychiatria i neurologia dziecięca
  • Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
  • Praktyki logopedyczne

IV semestr

  • Komunikacja alternatywna
  • Glottologopedia
  • Emisja głosu
  • Laryngologopedia
  • Metodyka zajęć korekcyjno-wyrównawczych
  • Kultura języka
  • Seminarium dyplomowe
  • Praktyki logopedyczne

Kontakt

Wydział Humanistyczny UMK w Toruniu

mgr Aleksandra Jurzysta

tel. (56) 611-35-12, e-mail: aleksandra.jurzysta@umk.pl

Uczestnik otrzymuje:

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Wiedza:

  • Ma podstawową wiedzę o logopedii, jej miejscu w systemie nauk i związkach z innymi dziedzinami, szczególnie z psychologią, pedagogiką i medycyną.
  • Zna podstawy lingwistyczne logopedii: wiedzę o języku, kulturze języka, komunikacji językowej i niejęzykowej.
  • Posiada uporządkowaną wiedzę o ważnych autorach, teoriach i tekstach z logopedii oraz dziedzin pokrewnych.
  • Zna zasady postępowania logopedycznego, w tym nowoczesne metody diagnozowania zaburzeń słuchu, równowagi i mowy.
  • Potrafi rozpoznawać i nazywać podstawowe zaburzenia mowy oraz wie, jak je korygować.
  • Zna podstawowe rodzaje terapii logopedycznej i jej etapy.
  • Dobrze orientuje się w pedagogice i dydaktyce wczesnoszkolnej.

Umiejętności:

  • Dobiera i stosuje metody oraz techniki badań logopedycznych; zna narzędzia diagnostyczne i potrafi je stosować.
  • Diagnozuje wady wymowy, ocenia poziom komunikacji językowej dziecka, prowadzi indywidualnie dobraną terapię logopedyczną oraz ocenia jej skuteczność.
  • Współpracuje z lekarzami, psychologami i pedagogami w planowaniu terapii komunikacyjnej; potrafi też zaplanować działania profilaktyczne.
  • Rozpoznaje przyczyny zaburzeń mowy i dobiera odpowiednie metody terapeutyczne.
  • Organizuje pracę gabinetu logopedycznego oraz działalność logopedyczną w placówkach edukacyjnych, medycznych i kulturalnych.
  • Dokumentuje terapię, tworzy programy terapeutyczne, korzysta z odpowiednich narzędzi diagnostycznych (np. do badania słuchu fonemowego); potrafi przygotować materiały do zajęć kompensacyjnych i pracować z uczniami z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią, ADHD.
  • Wyjaśnia neurobiologiczne uwarunkowania rozwoju mowy, zna metody diagnozy i rehabilitacji afazji i dyzartrii oraz potrafi stosować ćwiczenia emisji głosu.
  • Rozpoznaje społeczne i środowiskowe przyczyny zaburzeń komunikacji i potrafi zaproponować odpowiednie działania medyczne i pozamedyczne.

Kompetencje społeczne:

  • Wymaga od siebie i innych przestrzegania zasad etyki zawodowej logopedy; jest otwarty na współpracę z osobami z zaburzeniami komunikacyjnymi.
  • Działa zgodnie z zasadami etycznymi; aktywnie wspiera osoby z zaburzeniami mowy i uczestniczy w życiu społecznym oraz kulturalnym.
  • Dba o rozwój zawodowy i osobisty, potrafi podejmować samodzielne decyzje, także w trudnych i ryzykownych sytuacjach.